محل تبلیغات شما

 

 
مسائل کنونی نظام توزیع کالا وخدمات در کشور یکی از عمده ترین دلایل توجه دولت به بازسازی آن در قالب یکی از محورهای هفت گانه طرح تحول اقتصادی است.

در اقتصاد ایران، نظام مدیریتی و حلقه های نظام فعلی توزیع دچار مشکلات و ویژگی های خاص است که نبود آمار و اطلاعات کمی در خصوص فرآیندهای توزیع، نامطمئن و غیر رسمی بودن بخش قابل توجهی از حمل و پخش کالا در شبکه توزیع، تعدد واحدهای صنفی در سطح خرده فروشی از جمله این معضلات محسوب می شود.

نبود نماینده کشوری در رسته های مختلف حوزه اصناف، عدم امکان تعامل کشوری میان اصناف برای استفاده از توانایی ها و ظرفیت های صنفی (با رویکرد توسعه صادرات و تنظیم بازار )، بالا بودن هزینه های شبکه توزیع کالا، ناهمسانی نظام کدینگ کالایی بین مبادی ورود و شبکه توزیع داخلی، عدم برخورداری از تشکل های غیردولتی حمایت از حقوق مصرف کننده وعدم برخورداری از نهاد مدون تنظیم کننده بازار از دیگر مسائل نظام توزیع به شمار می رود.

بررسی‌ها حاکی از آنست که نظام مدیریتی و حلقه‌های نظام فعلی توزیع در کشور ما دچار مشکلات و ویژگیهای خاص است که عمده آنها به شرح زیر می‌باشد:

  • تعدد فوق العاده واحدهای صنفی در سطح خرده فروشی
  • بالابودن هزینه های شبکه توزیع کالا (فاصله بهای تولید کننده و بهای مصرف کننده)
  • وجود انحصار در بازار بسیاری از کالاها و خدمات
  • نبود نظام طبقه‌بندی و خدمات شناسه کالایی مشترک بین مبادی ورود و شبکه توزیع داخلی
  • نبود تشکل های غیردولتی حمایت از حقوق مصرف کننده
  • نبود نهاد مدون تنظیم کننده بازار

مشکلات مذکور نوین سازی شبکه توزیع را بصورتی نظام‌مند ضروری می‌سازند. لذا از جمله ضرورت‌های تدوین برنامه نوین‌سازی و اصلاح نظام کالا و خدمات را می‌توان به شرح زیر ارایه کرد:

  • ساماندهی نظام قیمت گذاری در سطح کشور وامورمربوط به تنظیم بازار؛
  • فراهم کردن امکان برخورداری از اطلاعات شبکه توزیع و نظارت برآن؛
  • ایجاد نهاد مدون تسهیل رقابت و کنترل انحصار به منظور تنظیم بازار.   

 

راهکارهای عملیاتی

درحالی که نوسازی شبکه توزیع به صورتی نظام مند ضروری به نظر می رسد، باید به تدوین برنامه هایی جهت تقویت مدیریت شبکه توزیع، منطقی کردن تعداد و فعالیت عوامل توزیع ( کوتاه شدن فاصله تولید تا مصرف )، تسهیل نظارت، کنترل و ت پذیر کردن جریان توزیع کالا در کشور ، فراهم کردن زمینه های امکان استفاده از صرفه جویی ناشی از مقیاس ، منطقی کردن حاشیه سود عوامل توزیع ، اثر بخشی ت های تنظیم بازارو تسهیل رقابت در بازار پرداخت.

 

برنامه‌های بهبود نظام توزیع در برنامه پنجم

عمده ترین مسائل نظام توزیع کالا

مولفه های تغییر در نظام توزیع

توزیع ,نظام ,های ,شبکه ,تنظیم ,کالا ,شبکه توزیع ,توزیع کالا ,در کشور ,برخورداری از ,در سطح ,مدون تنظیم کننده

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

گروه تبلیغی جهادی فرستادگان رضا( ع)