از جمله برنامهها و اقداماتی که برای بهبود نظام توزیع و اصلاح شبکه پخش کالا می توان به خصوصیسازی مراحل مختلف تامین، ذخیرهسازی و توزیع کالا ( شامل تقویت و توسعه زیرساختهای نظام توزیع اعم از انبار، سردخانه، پایانههای توزیع کالا با همکاری بخش غیردولتی )، نوینسازی نقش و عملکرد اصناف و بازرگانان در نظام بازرگانی داخلی کشور ( شامل توسعه تجارت الکترونیکی بر مبنای طرح شبکه کارت اصناف)، تقویت و توسعه شبکههای زنجیرهای خردهفروشی اصناف ( شامل توسعه احکام و اخلاق اسلامی کسبوکار فعالان اقتصادی)، توسعه و تقویت اتحادیههای کشوری جهت نظارت بر کیفیت کالاهای تولیدی، وارداتی و ضوابط قیمتگذاری و خدمات پس از فروش اشاره کرد.
از جمله برنامههایی که وزارت بازرگانی در برنامه پنجم توسعه برای بهبود نظام توزیع اعلام نموده است می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
- طرح نظام طبقهبندی و خدمات شناسه کالا
- ساماندهی و توسعه فعالیت شرکتهای پخش ( شامل اقداماتی مانند ایجاد و توسعه نهادهای غیردولتی برای حمایت از حقوق مصرفکنندگان)
- تبلیغ و ترویج فرهنگ مطلوب مشتریمداری و قانونگرایی و اصلاح الگوی مصرف (شامل اقداماتی مانند ساماندهی فعالیتهای نمایندگیهای شرکتهای خارجی)
- تدوین و اجرای تهای توسعه خدمات بازرگانی برای محصولات کشاورزی (شامل تدوین و طراحی نظام جامع بازرگانی بخش کشاورزی)
- تدوین برنامه توسعه مراکز بارانداز کالا در سراسر کشور ( شامل اتخاذ سازوکار مناسب جهت تشویق واحدهای تولیدی، وارد کننده و موارد اینچنینی برای عرضه در بورس)
- تدوین و تصویب و اجرای طرح توسعه استفاده از علامت تجاری واحد
برنامههای بهبود نظام توزیع در برنامه پنجم
توسعه ,نظام ,توزیع ,تدوین ,کالا ,بازرگانی ,نظام توزیع ,و توسعه ,بهبود نظام ,تدوین و ,تقویت و ,شامل اقداماتی مانند
درباره این سایت